top of page

Hva er en visuell profil – og hvorfor er den så viktig?

  • Oda Røe
  • 11. aug.
  • 2 min lesing

Har du noen gang sett en logo og umiddelbart visst hvilken bedrift det var? Da har du vært vitne til magien av en visuell profil. Det er ikke bare farger og fonter – det er DNA-et til merkevaren din.

 

En visuell profil er mer enn en fin logo.
En visuell profil er mer enn en fin logo.

Hva er egentlig en visuell profil?

Vi har allerede vært innom merkevarebygging, og hvorfor det er viktig. En visuell profil er den grafiske verktøykassen din bedrift trenger for å bli gjenkjent. Tenk logo, farger, fonter, ikoner, bilder og alt annet som gjør at folk tenker: «Ah, dette må være...!» Det handler om å være konsekvent – enten du lager en brosjyre, poster på Instagram eller trykker kaffekopper til kontoret.


 


Men hvorfor er den så viktig?

To ord: Gjenkjenning og tillit. En solid visuell profil gjør at folk husker deg og tar deg seriøst. Den skaper helhet og gjør det lettere å bygge en merkevare som folk stoler på. Uten en visuell profil risikerer du å bli... vel, glemt.

 

Hva inneholder en visuell profil?

Her er det grunnleggende:

  • Logo: Kronjuvelen i profilen din. Den bør være enkel, minneverdig og funke både på skjerm og papir.

  • Fargepalett: Ikke vær den som bruker regnbuen på alt. Få noen få, sterke farger som sier "dette er oss".

  • Typografi: Skrift er ikke bare skrift. Den skal passe til merkevaren din, være lett å lese og gi riktig følelse.

  • Bildestil: Bilder er halve jobben. Skal de være lyse og glade? Mørke og mystiske? Finn en stil som snakker språket ditt.

  • Designmanual: Boksen med alle svarene. Dette dokumentet forteller hvordan alt skal brukes – og hvordan det ikke skal brukes.

 

For å gjøre det enkelt både internt og ekstern, setter vi sammen en designmanual du kan bruke som guide.
For å gjøre det enkelt både internt og ekstern, setter vi sammen en designmanual du kan bruke som guide.

Hvordan vet du at profilen din er god?

Her er testen: Om noen tar bort logoen din fra markedsmateriellet, kan folk fortsatt kjenne igjen hvem du er?


ree
ree
ree
ree

 

Ikke bestått?

Hvis materiellet fortsatt er gjenkjennbart, gratulerer – du nailer det! Hvis ikke, kanskje det er på tide å ringe oss? I Allsidig Design er vi opptatt av å skape visuelle profiler som ikke bare ser bra ut, men som også fungerer i praksis. Skal vi gjøre merkevaren din litt mer deg? Ta kontakt, så tar vi en prat.

 
 
bottom of page