top of page

En historisk

opplevelsesdag

i Thamsriket

Du finner en bit av Thamshistorien i hver en krik og krok av Orkland, men den fineste måten å oppleve Thamsriket på, er gjennom en reise tilbake i tid. Opplev den spennende historien gjennom gruvevandring og togferd langs Thamshavnbanen. Utforsk innsiden av de herskapelige bygningene, fyll magen med lokale smaker og titt på gamle skatter hos Orkla Industrimuseum.

Thamspaviljongen på Bårdshaug

Vel 27 millioner besøkte verdensutstillingen i Chicago i 1893

1892

Thamspaviljongen på Bårdshaug

Start gjerne dagen med å gå 130 år tilbake i tid i Thamspaviljongen; en stavkirke-paviljong som ligger ved Bårdshaug Herregård på Orkanger. Vent gjerne litt med selve herregården; den kommer vi tilbake til. Med en omvisning i Thamspaviljongen får du et første møte med historien om arkitekten, forretningsmannen og industrigründeren Christian Thams (1867-1948), som vi skal følge sporene til gjennom dagen. Paviljongen ble tegnet av nettopp Christian Thams, og bygget på Strandheim Brug på Orkanger. Den ble fraktet til verdensutstillingen i Chicago i 1893, og så hentet hjem igjen og satt opp på Orkanger i 2017. Kanskje er dette den eneste bygningen i verden som er fraktet over Atlanterhavet to ganger?

Foto: Toril Kyllo

Har du med deg barn som begynner å bli mette av inntrykk, kan de få bygge sin egen togbane. Imens kan de historieinteresserte følge den spennende fortellinga om utviklinga av Thamshavnbanen og Thams sine andre prosjekter. For eksempel finner du en liten modell av DS Orkla, som tok passasjerer fra Trondheim til Orkanger, før de tok toget videre fra Orkanger til Løkken. Her finner du også historiene om alt fra bygginga av Bårdshaug Herregård og Strandheim Brug, til kompani Linges motstandskamp og Thamshavnbanens rolle under andre verdenskrig.

I dag er Thamshavnbanen et museumstog, hvor du kan sitte i de originale passasjervognene og nyte det historiske suset gjennom de 23 kilometerne opp til Løkken. Eventuelt kan du stige av eller på ved stasjonene på Fannrem eller Svorkmo. Langs banen vinker både naboer og barnehagebarn til toget, og det er tydelig at orklendingene er stolte av Thamshavnbanen sin. Videre oppover dalen følger du åkerlandskapet og elva Orkla, som yrer av laks og laksefiskere om sommeren. Etter stasjonen på Svorkmo går det oppover, opp Klinglibakkene og gjennom en tunnel. Vel oppe på endestasjonen Løkken Verk finner du både historiske bygninger knyttet til det gamle gruvesamfunnet, samt butikker, overnattingsmuligheter og spisestedet Bergmannskroa.

Thamshavnbanen mellom Bårdshaug og Løkken Verk

Thamshavnbanen var den første elektrifiserte jernbanen i Norge.

1908

Thamshavnbanen

400 meter sør for Bårdshaug herregård finner du Thamshavnbanen og Bårdshaug stasjon. Her kan du enten parkere med egen bil, eller gå av bussen på holdeplassen Rundhaugen.

Ærverdige Thamshavnbanen ble åpnet i 1908, som Norges første elektriskdrevne jernbane. Banen ble bygget av selskapet til Christian Thams og Christian Salvesen for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk til smelteverket Thamshavn, som fortsatt er i drift ved sjøen på Orkanger. Banen fraktet også passasjerer.

Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design

Gruvevandring i Gammelgruva på Løkken Verk

Gruvene på Løkken Verk var kjent for å være noen av de dypeste og farligste i Norge på 1800-tallet

1654

Gammelgruva

For å forstå omfanget av denne fortellingen om industri, teknologi og beinhardt gruvearbeider-liv, anbefales det en guidet tur i Gammelgruva. Følg skilt mot Gammelgruva fra Løkken stasjon. Det er 500 meter å gå, eller du kan parkere like ved, om du kommer med bil. Utenfor gruva er det et eget toalettbygg og en resepsjon med kiosk og suvenirer.

I gruva må du ha på hjelm, og gjerne bukse og jakke, ettersom temperaturen holder 10-14 grader selv på varme sommerdager. Det kan dryppe jernholdig vann fra gruvetaket, så velg klær som tåler dette, eller kjøp en enkel regnponcho i resepsjonen.

Du kan velge mellom to ulike typer omvisninger; en lyktesafari som er tilpasset barn, og en ordinær omvisning som passer for alle. Omvisninga foregår i den eldste delen av gruva, som en rundtur på til sammen 800 meter. Få med deg plansjen utenfor, som viser gruvas totale rutenett. Størrelsen er vanvittig! Faktisk ble hele 32 millioner tonn malm hentet ut fra gruvene i løpet av 333 år, fra oppstarten i 1654 til avviklinga i 1987.

Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design

I løpet av en times omvisning i Gammelgruva blir du tatt med helt tilbake til gruvedriftens oppstart, og en kronologisk reise framover i tid. Du får høre en levende fortelling om de brutale arbeidsforholdene i gruvene, men også et spennende industrieventyr om store ideer og banebrytende teknologi etter at Christian Thams overtok gruvedriften på 1890-tallet.

Høydepunktet i omvisningen er kanskje å komme inn i den storslåtte salen langt inne i berget, Fagerlisalen. Her er det en fantastisk akustikk, og det har blitt holdt både konserter, teaterforestillinger, bryllup og skrekkfilmvisning der.

På innsiden av Thamspaviljongen
Skatter fra Orkla Industrimuseum

1986

Orkla Industrimuseum

Etter omvisninga passer det godt med et besøk på Industrimuseet, som ligger nede ved Løkken stasjon. Der finner du to utstillinger; en om bergverksdriften og en om Thamshavnbanen og Thams-dynastiet.

 

I bergverksutstillinga får du se verktøy som ble brukt, og du kan se og lese mer om det du allerede har fått oppleve inne i gruva. Spesielt blir utvinningsmetoden fyrsetting ekstra interessant lesing når du har fått se hvor og hvordan det foregikk. Industrimuseet kan selvsagt besøkes uavhengig av gruveomvisninga, men det gir uten tvil et dypere inntrykk når du allerede har stått i de kalde, våte gruvegangene og kjent stemninga på kroppen.

Her vil du også se en landskapsmodell som viser omfanget av gruvedriften og infrastrukturen i Orklandområdet, og store kisblokker som viser innholdet i malmen.

Deretter besøker du togutstillinga, som er bygget rundt selveste kongevogna og et lokomotiv. De står på skinner, klare til bruk ved storfint besøk. Kongevogna ble bygget som Christian Thams sin private vogn. Se inn gjennom vinduene, på innredninga og utsmykningene, og tenk på at den ble bygget for å betjene kun en 25 km lang distanse på en privateid jernbane!

Orkla Industrimuseum holder til i en gammel industrihall som tidligere var en del av Thamshavnbanen. Hallen ble bygget som en verkstedshall og ble også brukt til å reparere lokomotiver og vogner fra banen.

Foto: Kajsa Selnes / Allsidig Design

Foto: Allsidig Design

Foto: Kajsa Selnes / Allsidig Design

Middag med historisk sus

Bergmannskroa på Løkken Verk

Foto: Kajsa Selnes / Allsidig Design

1986

Bergmannskroa

Etter besøket på industrimuseet kan du legge middagen til Bergmannskroa på Løkken. Her kan du nyte hjemmelaget mat av kortreiste råvarer. Lokalene er innredet med inspirasjon fra gruvemiljøet, og har blant annet flotte bilder fra gruvene. Om du er på farta kan du velge en ta-med-matboks, også denne fylt med hjemmelaget lokalmat.

Bårdshaug Herregård ble tegnet av Christian Thams, og stod ferdig i 1904. Dette var hjemmet hans i Norge, og rommene er bevart slik Thams innredet dem selv. Her kan du vandre gjennom blant annet havestua, som i sin tid var damenes stuer, og biblioteket, som var herrenes stuer, som er dekorert med Thams sine mange jakttrofeer. De ulike rommene er utsmykket med imponerende treskjærerkunst fra lokale håndverkere. Merk deg også herregårdsbadet, som på den tiden var mer teknologisk moderne enn badet på Slottet. Om du ønsker å overnatte kan du sove i for eksempel Baronessens værelse eller i Kongerommet, eller i moderne rom i de nyere delene av hotellet.

Bårdshaug Herregård

1904

Bårdshaug Herregård

Eventuelt kan du ta turen tilbake til Orkanger, og få middag og omvisning ved Bårdshaug Herregård. Ta gjerne Thamshavnbanen nedover igjen fra Løkken, eller ta buss fra Løkken stasjon. I restauranten Ministeren består menyen av retter basert på distriktets produsenter og kortreiste råvarer, samt gode viner og lokalt øl og akevitt. Den siste lørdagen i måneden kan du dessuten bestille en klassisk Afternoon Tea i en av de historiske stuene på herregården.

Foto: Kajsa Selnes / Allsidig Design

Damphuset

1893

Damphuset

Den historiske reisen kan avrundes ved Damphuset, som ligger nede ved sjøen på Orkanger. Damphuset er den siste gjenværende bygningen ved Strandheim Brug, bedriften hvor Thams produserte ferdighus. Dette historiske bygget fra 1893 er nå restaurert, og huser både selskapslokaler og spisested. Damphuset har blant annet åpent for servering av middag og lunsj flere dager i uken i sommersesongen.

Foto: Kajsa Selnes / Allsidig Design