Planktonsenteret

Logo og nettside for Planktonsenteret

Mål:

Norsk senter for planktonteknologi hadde behov for en grafisk profil og en nettside som kunne presentere hvem de er og hva de driver med. De ønsket et moderne uttrykk, noe som er gjenkjennelig og noe som skal kunne fenge interesse. 


Selv om de først og fremst skal henvende seg til fagfolk og forskere, er det viktig at de skal kunne presentere seg på en måte som også hvermannsen kan forstå.


Nettsiden skal inneholde både generell informasjon om senteret og dets arbeid, samt utstyrslister og kontaktpersoner, til info for folk som er interessert i å benytte seg av senteret.


Utfordringer:

  • Hvordan illustrere- og gi assosiasjoner til senteret og deres arbeid på en enkel og moderne måte?

  • Hvordan formidle senterets hovedmål slik at publikum enkelt og rask kan forstå hva dette dreier seg om?

  • Hvordan strukturere informasjonen om senteret slik at publikum finner frem til det de leter etter?


Løsning:

En helhetlig grafisk profil bestående av logo, typografi, illustrasjoner, mønster og farger. Vi har i tillegg utviklet en stilig- og samtidig funksjonell hjemmeside med stopp-effekt, samt en enkel PowerPoint-mal i tråd med profilen.

Prosess:

«Hva er egentlig plankton?»

var spørsmålet vi startet dette prosjektet med.


Og det viste seg å være mye mer enn det vi først trodde. Visste du at tang også er plankton? Ikke vi heller. Men nå vet vi det! Og denne oppdagelsen gjorde at vi fikk lyst til å forsøke oss på stilistiske illustrasjoner av noen forskjellige typer plankton, som kunne knyttes til senterets ulike områder.


Logoens form bygget videre på illustrasjonenes simplisitet. Vi så at plankton i sin enklest mulige form kunne danne et mønster av prikker, som vi kunne bygge videre på. Med tillegg av tiltenkte plankton med andre former, kunne vi lage et P-symbol som ble logoens piktogram.

Til nettsiden var det viktig for oss å finne en setning som raskt kunne presentere senteret. Vi landet på dette:


«Dersom vi skal mette ni milliarder mennesker innen 2050, må vi tenke nytt. Planktonsenteret jobber med å finne løsninger på denne utfordringen.»


Vi ville deretter lede leseren nedover landingssiden til mer informasjon og lenker videre. Samtidig som landingssiden er funksjonell, oppleves den visuelt som et dykk ned i planktonets verden. Dette gjør nettsiden mer interessant for leseren.


Ellers er det lagt vekt på god struktur og at relevant innhold kobles sammen slik at leseren enkelt skal kunne klikke seg videre til riktig sted.


Besøk nettsiden her: www.planktonsenteret.no

Logo og visuell profil for Ratatosk

Logo, Visuell profil

Logo, design av nettside, foto, brosjyre og produkter for Smaker fra Orkland

Logo, Grafisk design, Nettside, Brosjyre, Emballasje

Visuell profil, logo og nettside for Stedi

Logo, Nettsidedesign, Powerpoint, Nettside, Grafisk design, Visittkort, Office-mal

Flere jobber