
Mål:
Norsk senter for planktonteknologi hadde behov for en grafisk profil og en nettside som kunne presentere hvem de er og hva de driver med. De ønsket et moderne uttrykk, noe som er gjenkjennelig og noe som skal kunne fenge interesse.
Selv om de først og fremst skal henvende seg til fagfolk og forskere, er det viktig at de skal kunne presentere seg på en måte som også hvermannsen kan forstå.
Nettsiden skal inneholde både generell informasjon om senteret og dets arbeid, samt utstyrslister og kontaktpersoner, til info for folk som er interessert i å benytte seg av senteret.
Utfordringer:
Hvordan illustrere- og gi assosiasjoner til senteret og deres arbeid på en enkel og moderne måte?
Hvordan formidle senterets hovedmål slik at publikum enkelt og rask kan forstå hva dette dreier seg om?
Hvordan strukturere informasjonen om senteret slik at publikum finner frem til det de leter etter?
Løsning:
En helhetlig grafisk profil bestående av logo, typografi, illustrasjoner, mønster og farger. Vi har i tillegg utviklet en stilig- og samtidig funksjonell hjemmeside med stopp-effekt, samt en enkel PowerPoint-mal i tråd med profilen.










Prosess:
«Hva er egentlig plankton?»
var spørsmålet vi startet dette prosjektet med.
Og det viste seg å være mye mer enn det vi først trodde. Visste du at tang også er plankton? Ikke vi heller. Men nå vet vi det! Og denne oppdagelsen gjorde at vi fikk lyst til å forsøke oss på stilistiske illustrasjoner av noen forskjellige typer plankton, som kunne knyttes til senterets ulike områder.
Logoens form bygget videre på illustrasjonenes simplisitet. Vi så at plankton i sin enklest mulige form kunne danne et mønster av prikker, som vi kunne bygge videre på. Med tillegg av tiltenkte plankton med andre former, kunne vi lage et P-symbol som ble logoens piktogram.